zaterdag 9 maart 2013

Van Boskoop naar Alphen en weer terug: een gastblog

Enthousiast geworden door het project "Elk huis zijn verhaal" hebben 2 collega's hun herinneringen aan het ouderlijk huis opgeschreven.
Het zijn heel persoonlijke verhalen geworden, die de moeite waard zijn om te delen. Misschien kunnen ze in de toekomst gebruikt worden om het project levend te houden of er een vervolg aan te geven.
Vooruitlopend daarop heb ik toestemming gevraagd (en gekregen) om ze op mijn blog te mogen publiceren.
Vandaag de bijdrage van gastblogger Els.
Een pentekening van het huis waarover ze schrijft, is te bewonderen op pag. 73 van het boek Met pen getekend van A. van Triest.




Van Boskoop naar Alphen en weer terug.

Toen ik 11 jaar was verhuisden we van Boskoop naar Alphen aan den Rijn en dat heeft me heel wat tranen gekost. In Boskoop woonden we in een levendige straat, waar op zomeravonden iedereen buiten was. Mijn grote broers speelden met hun bandje als een soort voorlopers van The Beatles op het platte dak van de overburen, wij kinderen deden verstoppertje en busjetrap. En lag je eenmaal in je bed dan hoorde je de volwassenen geruststellend buiten met elkaar kletsen. In Alphen betrokken we een van de drie brugwachterswoningen aan een toentertijd zeer landelijk weggetje: de Westgouweweg in Gouwsluis.
Het was een fijn huis, gebouwd in de dertiger jaren, maar wat was het er stil en wat had ik een heimwee naar die gezellige straat in Boskoop.
Voor mijn vader was het fijn, hij kon lopend naar zijn werk. Hij was weliswaar geen brugwachter, maar gaarder in het kantoortje (inmiddels omgebouwd tot woonhuis), dat zich op zo’n 100 meter van ons huis bevond. Schepen, die richting Gouda voeren, moesten daar in de jaren 60 nog aanleggen en tol betalen. Als kind dacht ik dan ook altijd dat het beroep van mijn vader tollenaar was.
Langzamerhand wende ik daar in Gouwsluis en Alphen was eigenlijk om te wonen zo gek nog niet. Er waren middelbare scholen, er was een bibliotheek en voor de deur het zwembad ofwel de Gouwe. Toen mijn ouders zeven jaar later weer terug naar Boskoop verhuisden ging ik mee met pijn in mijn hart en nu met heimwee naar Alphen.
Ik woon nog steeds in Boskoop, maar ach binnen een jaar weer in gemeente Alphen aan den Rijn.

© tekst en foto:E. Bouthoorn

3 opmerkingen:

  1. Leuke blog! Nooit geweten dat Els ook nog in Alphen heeft gewoond. Ben benieuwd wie de volgende collega is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk om te lezen! Je blijft dus altijd maar pendelen tussen Boskoop en Alphen, is het niet voor het werk is het wel voor thuis.
    Overigens... weer een nieuw woord geleerd: gaarder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog Els! Inderdaad zoals Margreet schrijft pendelen met de fiets tussen Alphen en Boskoop.

    BeantwoordenVerwijderen